Krullenbol in de kleuterschool
|
Schrijven is een complexe bezigheid. Een kind moet heel wat vaardigheden beheersen om tot schrijven te komen. We halen onze kennis en vaardigheden uit de methode Krullenbol (uitgeverij Die Keure) die we toepassen in onze kleuterschool vanaf de peuterstart. Krullenbol is een methode voorbereidend schrijven die de leerkracht bewustmaakt van het ontwikkelingsproces dat een kleuter doorloopt om tot schrijven te komen. |
Alle vaardigheden die nodig zijn worden op speelse manier aangebracht doorheen het ganse schooljaar tijdens de verschillende thema’s in de kleuterklassen. Een ontwikkellijn loopt doorheen de kleuterschool zodat kleuters stap voor stap de nodige bewegingservaringen opdoen die bijdragen toe een goede motorische ontwikkeling.
We hebben aandacht voor het ontwikkelen van beide hersenhelften en zetten in op veel motorische kansen bij onze allerkleinsten.
We gebruiken hiervoor ook onze allergrootste troef op school, onze natuurlijke groene speelplaats. We gaan op onze school voor een speelplaatswerking dat in het verlengde ligt van onze klaswerking. Het ontwikkelen van de kleuter stopt niet om 10.05 wanneer de speeltijd begint.
speelzone 2de kleuterklas | speelzone jongste kleuters | speelzone 3de kleuterklas |
Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging (Sally Goddard Blythe) |
Door te bewegen ontwikkelen onze hersenen. |
|
Evolutie van de ontwikkeling heeft veel te maken met rijpheid van het lichaam. |
|
Rijpheid gaat stap voor stap, forceren heeft geen zin.
|
Het uiteindelijke doel is om tot een goede schrijfmotoriek/fijne motoriek komen bij de kinderen waarbij de kinderen onderweg veel plezier hebben aan het ontwikkelproces/rijpingsproces/groeiproces/…
Tot slot …
stap en stamp, loop en spring, buig, strek en draai, rol, sluip en kruip, beweeg je armen hoofd en benen, … en vergeet niet te ademen.